تعداد آیتم: ۰
جمع کل: ۰ ریـال
تخفیف: ۰ ریـال
مبلغ قابل پرداخت: ۰ ریـال
» خرید نهایی
6:39   شنبه 01 اردیبهشت 1403
کاربر گرامی ، خوش آمدید...  (ثبت نام كاربر  |  ورود به سايت)
معرفی قالی شیخ صفی

معرفی قالی شیخ صفی


قالی شیخ صفی یا اردبیل یکی از فرش های قدیمی و آنتیک ایران است که در شهر لندن و در موزه ویکتوریا و آلبرت نگهداری میشود. این فرش دستباف دارای ابعاد 1152*534 و با گره فارسی در قرن 16 در زمان شاه طهماسب بافته شده است. تار و پود این فرش از ابریشم با کیفیت و پرزهای آن پشم میباشد.
مکان بافت دقیق این فرش مشخص نیست، عده ای بر این باورند با توجه به نوع گره این فرش در کاشان بافته شده است همچنین بافندگان فرش های کاشان توانایی و تبحر ویژه ای در بافت فرش های ابریشم داشتند .
این فرش قدیمی در یکی از مساجد اردبیل که اجساد شاه اسماعیل و صفی الدین در آن دفن شده بودند کشف شد، از این رو به نام قالی اردبیل شناخته شد. کمپانی زیگلر اولین شرکت صادرات خارجی فرش ایرانی بود که قالی با ارزش و نفیس شیخ صیفی از تبریز خریداری کرد و به خارج از ایران برد.
یکی از ویژگی های این فرش که از دیگر فرش ها متمایز کرده نوشتن متنی از شعر سعدی به روی قالی است که در عکس ها قابل مشاهده است، همچنین فرش اردبیل دارای 16 
کلاکه و 2 قندیل میباشد که حس گنبد را تداعی میکند. رنگ سورمه ای به عنوان زمینه فرش انتخاب شده است و پر از گل های زیباست که زینت خاصی به فرش داده است.
دو نمونه دیگر از قالی اردبیل وجود دارد، یکی از آنها در موزه لس آنجلس ایالت کالیفرنیا قرار دارد و دیگری در کارگاه عمواوغلی واقع در شهر مشهد موجود است

 

 

 

 

 

 

    

 

 

 

 

 

 



تمامي حقوق اين سايت متعلق به تابلو فرش پرند مي باشد
طراحي سايت و بهينه سازي سايت توسط پورتال فراتک