تعداد آیتم: ۰
جمع کل: ۰ ریـال
تخفیف: ۰ ریـال
مبلغ قابل پرداخت: ۰ ریـال
» خرید نهایی
5:48   شنبه 15 آذر 1399
کاربر گرامی ، خوش آمدید...  (ثبت نام كاربر  |  ورود به سايت)
گالری تصاویر
کشکولی ( گبه)

تاریخ ایجاد   1393/10/10 - 07:05  تعدادمشاهده  3340 بازگشت

 

تعداد گره 428
تعدادرج 650
رجشمار 20
عرض 150 سانت
طول 225 سانت
نخ مصرفی پشم درجه یک
سبک رنگرزی ابرش


 

گبه کشکولی با طرحی خاص و رنگ بندی مسحور کننده

 

فرش کشکولی

اگرچه اکثر طوایف قشقایی، فرشبافان قابلی می‌باشند اما مهمترین طایفه فرشباف قشقایی طایفه کشکولی بوده که متنوع ترین، زیباترین و مشهورترین فرشهای قشقایی مشهور به فرش کشکولی را در ۵ طرح و نقش اصلی می بافند این طرحها عبارتند از نقش ناظم، نقش ماهی درهم کرمانی، نقش راه راه یا محرمات، نقش وزیر مخصوص و طرح بوته‌ قبادخانی. طرحهای فوق در رنگها، اندازه‌ها و الگوهای مختلف و متفاوتی بافته می‌شوند.

خانواده ما و سوابق فعالیت های فرش بافی

بنا به مستندات تاریخی و آخرین اطلاعات خانوادگی، فرش کشکولی با طرح و نقش ماهی درهم فعلی و بنام طرح قدیمی کشکولی کرمانی اولین بار در سال ۱۲۳۰ هجری (۱۸۵۰ میلادی) شش نسل پیشین خانواده ما توسط دختر هنرمندی به نام نگار (نگار اول) دختر کریم کرمانی ، نقش‌پردازی و بافته شده است. در آن زمان فعالیت هنر فرش بافی در خانواده ما مرسوم بوده و بهترین فرشهای ایل توسط آنان بافته می‌شده است. بدون شک این هنر در آن زمان به اوج رسیده اما ریشه های بافت آن قدیمی بوده و لذا اطلاعی از سوابق قبل از آن در دست نمی باشد. پس از آن نقش ناظم از فرش های کشکولی در سال ۱۲۶۰ هجری (۱۸۸۰ میلادی) توسط دختر هنرمند و باسوادی از نسل پنجم پیشین ما بنام نگار (نگار دوم) دختر حاج بهرام کرمانی با الگو قرار دادن سردرب ورودی عمارت یکی از باغهای مشهور شیراز بافته شده است. البته طرحهای شبه ناظم کشکولی سوابق تاریخی بسیاری نیز دارا می‌باشد. پدربزرگ و مادربزرگمان بنام نگار (نگار سوم) نیز به همین شغل بعنوان یک کار هنری- معیشتی مشغول بوده‌اند. در سال ۱۳۱۶ هجری( ۱۹۳۷ میلادی ) ایشان و بافندگانشان بنا به سفارش ناصرخان قشقایی و حمزه خان کشکولی دو فرش بزرگ ماهی در هم می بافند که هم اینک فرش سفارش ناصرخان قشقایی در یکی از موزه‌های لندن نگهداری می‌شود. مستندات سفارش بافت آنها هنوز در خانواده ما موجود است.

پدرمان زنده یاد خلیل محمدی کشکولی بطور رسمی از سال ۱۳۴۰ (۱۹۶۱ میلادی) شروع به احیاء و تولید طرح های اصیل فرش کشکولی توسط زنان بافنده ایل می نماید. همچنین ایشان تحقیقات زیادی در مورد تاریخچه و نقش های فرش کشکولی و تولید نمونه های اصیل آن می نماید و با نویسندگان، محققان و تهیه کننگان فیلمهای مستند فرش و دست بافته های قشقایی همکاری نزدیکی داشته است. بعلت علاقه وافر ایشان به فرش کشکولی و سابقه فعالیت خانوادگی در احیاء آنها و همچنین جهت انگیزش اعضاء خانواده برای ادامه این فعالیت هنری، نام دو دختر خود به نامهای ناظمه را از طرح ناظم کشکولی و نگار (نگار چهارم) را از اولین طراح و خلاق نقش ماهی درهم کشکولی نامگذاری نموده است. لازم به یادآوری است که دو نفر از دیگر اعضاء خانواده به نامهای فاطمه مهر اصالت در رشته گلیم قشقایی و شیرین مهر اصالت در رشته فرش ماهی در هم قشقایی را از یونسکو کسب کرده اند.

همزمان با آخرین سالهای فعالیت های پدر و همچنین پس از درگذشت وی بهنام محمدی کشکولی، برنامه های تولید فرش کشکولی و سایر دستبافته‌های ایل قشقایی را بطور جدی ادامه داده و با شرکت در بیش از یکصد نمایشگاه مختلف داخلی و خارجی، برنامه‌های توسعه زیادی جهت حفظ و معرفی و ارائه آنها به بازارهای داخلی و بین‌المللی دارد.

برگرفته از سایت فرش کشکولی



درباره گبه

گـَبه یا قالیچه خِرسک فرشی از جنس قالی است که معمولاً در اندازه کوچک توسط عشایرلر و قشقایی بافته می‌شود. گبه پرزهای بلند دارد و در بافت آن شمار پود بیشتری به کار می‎رود که تاثیر چشمگیری بر نرمی گبه می‎گذارد. تعداد پود برخی از گبه‌ها گاهی از سه تا هشت پود در هر رج و بلندی پرزها گاهی تا یک سانتی متر هم می‌رسد.

 

برجسته ترین‌ صنعت دستی و خانگی در استانهای بوشهر و کهکیلویه‌ و بویر احمد بافت‌ گبه‌است‌ که‌ البته در قسمت هایی‌ از چهار محال بختیاری‌ و فارس‌ نیز رواج دارد و تقریبا در اکثر ‌نقاط روستایی‌ و حتی در بسیاری‌ از مناطق شهری استانهای مذکور شغل اول‌ یا حرفه‌ دوم‌‌بسیاری‌ از خانواده‌ها محسوب میشود.

 

در بافت‌ گبه که‌ به‌ وسیله ی پشم خود رنگ‌ مخلوط با موی بز انجام میشود، تفکیک رنگ‌ از‌اهمیت فوق العاده‌ زیادی‌ برخوردار است‌ و در واقع‌ اولین مرحله ی کار گبه بافی‌ را تشکیل‌میدهد و طی آن، دست‌ اندر کاران ابتدا پشمی را که‌ از دامهای خودشان تامین شده و یا‌(در صورتی‌ که‌ خانواده‌ فاقد دام باشد) از سایر دامداران، دامپروران و عشایر خریداری‌‌گردیده، به‌ نسبت نوع رنگی که‌ دارند کاملا تفکیک و پس‌ از شتشو، توسط‌ زنان و دختران و‌به وسیله ی دوک‌های کوچک‌ و قابل‌ حمل ریسیده و تابیده میشود. گاهی‌ نیز موی بزهای‌عدنی‌ و پاکستانی‌ را که‌ از تنوع رنگ‌ فوق العاده‌ زیادی‌ برخوردار است‌ با پشم گوسفند‌ مخلوط نموده‌ و به‌ عنوان تار یا جهت دوخت‌ سجافها مورد استفاده‌ قرار می‌دهند.

 

هنر و صنایع دستی ایران, گبه بافی , عشایرلر

 

زمینه ی گبه های تولیدی مناطق مختلف ایران اکثرا دارای رنگ‌های روشن‌ نظ‌یر سفید، کرم‌یا شیری است‌ و نقوش به‌ رنگ‌های مشکی، قهوه یی‌، حنایی‌ و... میباشد. گبه با کمک دارهای‌قالیبافی‌ افقی و به‌ شیوه ی قالی‌ بافته میشود و بافندگان برای ایجاد نقوش بر روی‌‌فرآورده‌های خود در حین بافت‌ از نقشه استفاده‌ نمیکنند و اکثرا به‌ طور ذهنی به‌ این‌ کار‌میپردازند و بیشتر آنان یک‌ یا چند طرح خاص را در ذهن‌ داشته و در بافت‌ آن دارای مهارت‌ ‌هستند ولی‌ به‌ طور کلی نقش اصلی گبه های ایرانی‌ را یک‌ مربع‌ مستطیل و یک‌ ردیف‌ لوزی‌‌در وسط‌ آن تشکیل می‌دهد که‌ رئوس هر یک‌ از لوزی‌ها، به‌ رئوس لوزی‌های دیگر متصل‌است‌ و در اصطلاح محلی کم‌ نامیده میشود و علاوه‌ بر این‌، استفاده‌ از نقوش بوته‌ جقه و‌ گلهای مختلف به‌ طریقه ی هندسی‌ نیز جای خاصی در گبه های تولیدی توسط‌ عشایر،‌روستانشینان و بافندگان شهری مناطق پیش گفته دارد و در مجموع می‌توان گفت وجه‌‌مشترک تمامی‌ گبه های ایرانی‌، گونه‌ یی‌ نقش پردازی‌ سنتی است‌ که‌ طی هزاران سال‌پرورش‌ یافته و نیز صور هندسی‌ و نگاره‌های پرندگان و حیوانات زمینه که‌ ممکن است‌‌مرکب‌ باشد از ردیف‌ صور هندسی‌ یا انواع گل‌ (چیزی شبیه نقوش فرشهای ترکمنی) یا‌مانند دستبافهای قشقایی‌ راه راه باشد، با یک‌ تا سه‌ ترنج‌ در هر گوشه‌.

 

هنر و صنایع دستی ایران, گبه بافی , عشایرلر

 

گاهی‌ نیز ممکن‌است‌ زمینه ی مرکزی منقسم به‌ چند مربع‌ و یا بر حسب روش‌ دیرینه و باور داشت‌های‌ذهنی هر هنرمند مرکب‌ از ردیف‌های بوته‌ جقه باشد و هر چند نگفته پیداست‌ که‌ هر یک‌ از ‌نقوش رایج‌ در گبه بافی‌ قرن هاست‌ به‌ ایل‌ یا منطقه یی‌ خاص منسوب است‌، ولی‌ از ذکر این‌ ‌نکته نیز نباید گذشت‌ که‌: هم‌ عشایر و هم‌ روستانشینان از گروه‌های همسایه‌ ی خود و نیز‌گروه‌ هایی‌ که‌ به‌ هر مناسبت به‌ ایل‌ یا روستای آنها منضم شده تاثیر گرفته اند و به‌ همان‌نسبت نیز بر آنان تاثیر گذاشته اند و این‌ تبادل‌ و تحول قرن هاست‌ دوام داشته و در نهایت‌‌نیز منجر به‌ پیدایش‌ نقوش دورگه‌ ی بسیار زیادی‌ شده که‌ در حد خود پذیرفتنی و برخوردار ‌از نوعی‌ ارزش‌ هنری ویژه است‌.

 

گبه در اندازه‌های مختلف بافته میشود و برای بافت‌ هر تخته ی 200 - 100 سانتی متری آن‌همکاری‌ یک‌ ماهه‌ ی دو بافنده با روزی‌ شش‌ ساعت‌ کار الزامی‌ است‌. بافت‌ گبه، همان گونه‌‌که گفته شد با بهره گیری از پشمهای خود رنگ‌ انجام میشود ولی‌ گاهی‌ بافندگان برای‌شفافیت بخشیدن به‌ مواد اولیه مصرفی‌ شان بر روی‌ پشمهای سفید، شکری و کرم عملیات‌سفید گری و بر روی‌ پشمهای قهوه یی‌ و مشکی نیز عملیات رنگرزی‌ انجام می‌دهند و به‌‌وسیله ی پوست‌ میوه ی بلوط که‌ در اصطلاح محلی جفت نامیده میشود، نوعی‌ رنگ‌ قهوه یی‌‌متمایل‌ به‌ حنایی‌ و با کمک پوست‌ انار، زاج و رنگ‌ آهن‌ رنگ‌ مشکی شفافی‌ به‌ وجود می‌آورند.



تمامي حقوق اين سايت متعلق به تابلو فرش پرند مي باشد
طراحي سايت و بهينه سازي سايت توسط پورتال فراتک