تعداد آیتم: ۰
جمع کل: ۰ ریـال
تخفیف: ۰ ریـال
مبلغ قابل پرداخت: ۰ ریـال
» خرید نهایی
12:22   سه شنبه 29 اسفند 1402
کاربر گرامی ، خوش آمدید...  (ثبت نام كاربر  |  ورود به سايت)
Enter Title

 

 

 

 گلیم هرسین

 

  به علت ضد بید بودن پشم بز ، از آن در حاشیه گلیم هرسین استفاده می شودو بخاطر اینکه فضای خالی دراین گلیم وجود ندارد، در حاشیه وزمینه آن نقوش ریز وپر بافته می شود. پایه واساس بافت این نوع گلیم بنا بر علاقه وطبع بافنده وشرایط  محیط جغرافیایی است.رنگ های گلیم هرسین عمدتاً به سفید، سرمه ای، سبز و قرمز و اخیراً سرخابی محدود می شود.

 نقوش این گلیم بیشتر دارای حاشیه، کناره و چند ترنج در امتداد یکدیگر و در وسط هستند.که درون همة سطوح پر از نقوش حیوانات و اشکال مشخصة هرسین است.حاشیه ها بیشتر به صورت چهارضلعی، لوزی یا مثلثی در دنبال یکدیگر هستند.در بعضی بافته ها طرح فقط یک فرم است که با بازی رنگ و جا به جایی آن گلیم را بافته اند.مثلاً در حاشیة تیرة آن فرم روشن است و در زمینه، که روشن است، آن فرم تیره بافته شده است.

گلیم هرسین مرغوبترین گلیم هاست وشهرت جهانی دارد

 

نقوش :

 

نقوش چشمه نظامی و نقوش ترکیبی درخت و لانه گنجشک، مرغابی، مار، عروسک، قیچی، خطوط افقی، عمودی، نقش قرقره راه راه، پنجه گربه، قاچ خربزه، گل مشرفی، گل ترمه و سوزنی از جمله نقوشی است که در گلیم های استان بویژه هرسین دیده می شود.همچنین در زمینه گلیم های هرسین نشانه های بسیاری از درهم تنیدگی تمدن و فرهنگ ها دیده می شوداز پشم گوسفندان محلی براي توليد نخ مصرفی در بافت گليم و قالي استفاده می شود. گليم هرسين دارای رنگ های شفاف و زنده و نقش های بسيار زيباست. اطراف نقش ها را مشبک می بافند تا نقوش آن برجسته جلوه كند. در هرسين انواع دست بافته ها ازقبيل گليم، گليمچه، پشتی، خورجين، و جوال بافته می شود.

در گليم های هرسين، كه دست بافته مهم اين ناحيه است، تنوع نگاره های بومی و سنتی كاملاً به چشم می خورد. فشردگی نقوش، تيرگی، جلوه گری، و دوام رنگ ها نشانه بارز اين دست بافته هاست.

از جمله معروفترین مناطق گلیم بافی در ایران، استان کرمانشاه و شهرستان هرسین است که گلیم های آن دارای برند جهانی و از شهرت خاصی برخوردار است. نقش ها ذهنی و تخيلی و بدون نقشه و با خطوط و شکل های هندسی و مكرر اما پر نقش و نگار است.

در لبه های خارجی گليم هرسين حاشيه باريكی با رنگ سياه و از جنس موی بز بافته می شود. عرض اين حاشيه سه تا چهار سانتی متر است و در دو طرف طولی و همچنين با اندازه ای باريک تر در بالا و پايين فرش بافته می شود. اين حاشيه علاوه بر زيبايی بر استحكام فرش ها می افزايد. ترنج اين گليم ها تكراری و متنوع است. خطوط به وجود آوردنده نقوش و نگاره ها را در هرسين «كرخه» می گويند.حاشيه های اصلي گليم هرسين دارای نقش های به هم پيوسته است كه در زمينه اين دست باف نيز به كار می رود.

 

رنگ :

 

رنگ مصرفی در اين گليم ها سرمه ای، سفيد، قرمز، سبز، و نارنجی است كه با تضادی هنرمندانه زيبايی خاصی به آن می دهد. نقش فرش اين منطقه معمولی راه راه قاچ خربزه ای و گل و سوزنی است. طرح های سجاده ای و طاق و نيم طاق حوضی نيز بافته می شود که بيشتر الهام گرفته از طبيعت است.

گليم های هرسين 100 سانتي متر عرض و 120 تا 180 سانتي متر طول دارد.

گليم پروينه نوعی گليم اين ناحيه است كه با رشته های پارچه بافته می شود. در هرسين قالی بافی نيز متداول است، اما بافت گليم با توجه به داشتن بازار پررونق آن بيشتر انجام می شود.

امروزه، استفاده از رنگ سياه در رنگرزی نخ گليم و ساير زيراندازها در ميان اهالی هرسين متداول شده است. مرغابی و انواع ديگر پرنده، پنجه گربه، پاک گل (گل كوچك)، قرقره، و شيردال از نقش مايه های متداول در فرش هرسين است.گليم هرسين كه نشان دهنده هنر و صنعت و سنت ها و باورهای مردم اين سرزمين است گويای حقايق زندگی و هنر و خلاقيت و آرامش اين بافندگان است.

مراكز بافت گليم هرسين عبارت است از:

1.  روستای پريوه كه گليم را اغلب زنان با نقوش سجاده ای، حوضی، و طاق نما می بافند؛

2.  روستای سرموج حسين خانی كه گليم های زيبا با نقوش كراخه، گل، راه راه، و محرمات در آنجا بافته می شود. همان گونه که گفته شد، حاشيه باريک بيرونی گليم را با موی بز می بافند زيرا استحكام بيشتري دارد، مانع نفوذ رطوبت است، نمی پوسد، و از ورود حشرات ـ مثلاً بيد ـ به بدنه گليم جلوگيری می کند.

 



تمامي حقوق اين سايت متعلق به تابلو فرش پرند مي باشد
طراحي سايت و بهينه سازي سايت توسط پورتال فراتک